úterý 27. března 2012

RSS - možnosti využitia

RSS - Really Simple Syndication

Krátky úvod do RSS.
  RSS technológia vznikla už pomerne dávno a od roku 2005 sa ani nijak nevyvýja. Pozoruhodný fakt, vzhľadom na to, ako málo ľudí pozná túto technológiu, nehovoriac o minime užívateľov. 

Vpravo- znak rss. Možno ste ho už videli.
  Tento znak má mnoho webových stránok, dokonca aj na Slovensku. Stretla som sa s ním na sme.sk (rss.sme ), alebo v knižniciach ako snk.sk    ( rss.snk ). Nie je to neobvyklá vec.
  Jediná nevýhoda RSS je v tom, že ich ľudia nepoznajú.

  RSS je technológia, ktorá umožňuje sledovať aktuálne obsahy viacerých stránok naraz, v čítačke, bez toho, aby som musela každú stránku zvlášť opätovne navštevovať.
  Áno, mnohí mi oponovali, že ich nemajú kde využiť. Ja som sa s RSS stretla  prvýkrát v šestnástich a začala som ich využívať.
 Ako je možné, že tínedžer v nich nájde prospech a vysokoškolák, ani dospelý nie? V tom čase som sledovala len správy na sme.sk. Nechcelo sa mi denne chodiť na domovskú stránku, aby ma zahltila nepodstatnými článkami, medzi ktorými mi ujdú tie zaujímavé.
 Mám rss nastavené v spodnej lište v prehliadači FireFox. Takto mám rss dostupné aj bez návštevy čítačiek. Nudím sa na internete? Tým, že sa mi lišta s rss automaticky posúva, zvyčajne ma zaujme pohyb a najčastejšie aj konkrétny článok. Stačí, aby mi pred nosom prešiel niekoľko krát a nechám sa presvedčiť, že ho chcem čítať. Po kliknutí na RSSku mi zobrazí pôvodnú stránku.
  Ako by mohli rss využívať vysokoškoláci? Tu sa obrátim na knižnice. Neexistuje vysokoškolák, ktorý by nemusel písať seminárky, bakalárku, či diplomovku. Najväčším peklom každého študenta je hľadať si zdroje.
  Konečne sa vyselektujú nejaké relevantné, odkazy, stránky, či autori. Chcem vidieť toho hlupáka, ktorý by na webe 2.0 ešte stále každý deň otváral každý jeden zdroj, či sa v ňom niečo nezmenilo. Šikovný človek si nainštaluje čítačku do počítača, alebo prehliadača (Vo FireFox je integrovaná čítačka asi už od verzie 3.6) a len si odsleduje aktualizácie. Je to prehľadné, rýchle, šetrné k času aj námahe.
 Prečo som sa pri tejto sekcii chcela zamerať na knižnice? Najčastejšie relevantné zdroje nájdem priamo tam. Univerzity majú licencované vstupy do rôznych externých zdrojov. Niektoré sú knižnicami, iné len informačnými databázami sprístupňujúcimi odborné dokumenty. Mnoho študentov sa opiera o výsledky v ich prehľadávaní. Tieto databázy ponúkajú aj službu rss. Môžem sledovať autorov aj témy. Hlavne pri dlhšom výskume nejakej oblasti.
  Prejdem k dospelej populácií. Ako môže dospelý človek využívať rss? Môže rovnako sledovať všeobecné novinky v knižnici. Mestská knižnica Bratislava says: "Webová stránka poskytuje od novembra 2007 aj službu RSS (Really Simple Syndication) http://www.mestskakniznica.sk/rss.html." Dospelák pohodlne usadený v kresle denne získava notifikácie o zmenách vo fonde Mestskej knižnice. Často týmto spôsobom možno prehľadnejšie zistiť informácie o nových exemplároch. RSS poskytujú všetky kvalitnejšie online noviny. Takto sa dajú sledovať nové články zo zahraničných i slovenských zdrojov naraz na jednom mieste.
  Nasledujúci príklad. Nemusím byť rádový dospelák, alebo pilný študent. Môžem už byť pilný dospelý odborník pre nejakú oblasť. Sú mnohé oblastí, ktoré sa dnes vyvíjajú závratným tempom.
Uvediem príklad: IT, informatika. Som redaktorom mesačníka PC World. Potrebujem prinášať čitateľom najnovšie správy v tejto oblasti, potrebujem ich informovať, upozorňovať, predvádzať im novinky. Akým každoročným hitom je len konferencia spoločnosti Google.
By som si hodila po pol roku sľučku, keby mám zdroje mesiac, čo mesiac hľadať, sumarizovať, overovať, prekladať, editovať a vytlačiť. To je nemožné. Za mesiac sa toho toľko zmení v tejto oblasti. Je všeobecne nemožné poňať všetky informácie za tak krátky časový úsek. Je však zahanbujúce pre takýto odborný časopis neprinášať tie najlepšie správy. Opäť si stačí nastaviť RSS z najčastejšie sledovaných stránok. Mám neporovnateľne uľahčenú prácu.

Ešte stále máte pocit, že RSS nie sú pre Vás? Že ste príliš obyčajný človek, aby ste ich využívali? Že pre bežný život nemajú potenciál? Tak to ešte raz prehodnoťte. Svet sa vyvíja. Technológie v ňom sa vyvíjajú. RSS je spôsob ako ostať informovaný, ako selektovať informácie, pretože Vy samy vyberáte aký obsah budete odoberať. Vy samy zapĺňate Vašu čítačku tým, čím potrebujete. RSS je Vaša voľba.
Suzan Loren

Žádné komentáře:

Okomentovat